onsdag, juni 06, 2007

Sveriges mittpunkt

Det där jag skrev igår om varför man firar Nationaldagen kan ni bara glömma för nu ska jag avslöja den riktiga anledningen: Min morfar fyller år! Haha, kanske inte men som morfar brukar säga "det är ju trevligt att så många flaggar för en".

Morfar blir 88 år idag. Dessutom har han namnsdag. Grattis!!

Och från firande går vi över till fajtande:
I Expressen idag kan man läsa om att tre orter i Sverige allihop anser att just deras ort är mitten av Sverige. Hmm, jag trodde det var Ytterhogdal som låg i mitten, det hävdade iallafall två tjejer som jag pluggade med i Malung 96-97 (och som kom från Ytterhogdal). Vilken ort som har rätten på sin sidan kan kvitta tycker jag, det viktiga är att det uppmärksammas att mitten av Sverige faktiskt inte är Stockholm och att Norrland inte "börjar" i Norrtälje. Det är det nämligen folk som tror här i Småland. Och jag stör mig lika mycket varje gång!

Inte ens storföretagen verkar ha koll. Min uppdragsgivare hävdar nämligen att 98% av Sverige har täckning. Och eftersom de uttrycker sig så tror man ju att det handlar om yta men det betyder att 98% av Sveriges befolkning har täckning. Snacka om att räkna bort halva Sverige.