onsdag, maj 16, 2007

På väg i form

Idag gjorde jag mitt första träningspass på över två månader. Det kändes kan jag säga. Så varför är jag då ute och kutar? Jo, målet är att kunna delta i Tjejmilen!

Allt började en dag när jag satt och läste min senaste Ameliatidning. Där fanns ett kom-igångprogram för joggare. Ett par sidor senare fanns en annons för Tjejmilen som mina ögon fastnade på. Loppet går 26/8, två dgr efter min 30-årsdag och det kändes som ett tecken på något sätt. Det hela slutade med att vi nu är ett gäng tjejer som ska delta i loppet! Superkul!

Jag ska följa Amelias träningsprogram på 14 veckor. (Tio egentligen men för otränade fanns fyra veckor till då man vänjer kroppen vid löpning.) Så tre-fyra veckor framåt ska jag tre ggr i veckan under 30 min varva mellan att gå och jogga. Man skulle springa i 30 sek och sen gå i 30 sek. Det där verkade krångligt att hålla reda på så jag körde min gamla "Lyktstolpetaktik" och varvade att gå mellan två stolpar och jogga mellan två stolpar.

Jag körde nämligen ett annat 10-veckorsprogram för ca 15 år sen när jag skulle komma igång inför Tjejmarschen. Det programmet räknade inte tid utan meter så jag mätte upp sträckan mellan två lyktstolpar och räknade om antal meter i antal lyktstolpar. Den gången gjorde jag milen på 58 minuter. Får se vad det hamnar på den här gången...