onsdag, juni 13, 2007

Sanningar... (från mig och från er)

...om min träning är att det går framåt! I förmiddags var jag ute och sprang i tjugo minuter. Jag är uppe i fyra lyktstolpar jogg och två stolpar gång. Mitt mål är att kunna springa 5 km innan loppet. Åsa- en av tjejerna som ska springa loppet - berättade att Tjejmilen är en riktigt folkfest, hennes syster hade varit med förra året och haft jättetrevligt. Idag försökte jag också boka tågbiljett hem 26/8 och blev helt förtvivlad när det inte fanns några kvar. Men jag ringde SJ och det visade sig att de inte släppt biljetterna ännu, puh, då kanske jag slipper lifta eller springa hela vägen hem :)

...om bemanningsbranschen är att de har "mindre bra" kollektivavtal. Min semesterlön grundar sig på min garantilön på 133 h istället för min faktiska arbetstid på ca 172 h (heltid). Så under semestern förlorar jag pengar varenda dag. Men vi har ändå bestämt oss för att besöka Gbg under två dagar i augusti. Vi planerar att gå på Liseberg och bl.a åka Balder. Men de andra nya, Kanonen och Uppswinget får David åka själv. Jag vågar inte.
Skulle ni? Säg sanningen nu?

Kanonen är en synnerligen explosiv berg- och dalbana. Tåget skjuts ut ur stationen likt en kanonkula och når sin toppfart på två sekunder. Efter 90 graders stigning sitter man på toppen av en 24 meter hög puckel. Ett ögonblick eller så. Sedan bär det av 90 grader rakt ner. Och då är det verkligen rakt ner! Mot vattnet. Tåget rusar vidare och man flyger över en puckel som gör att man lättar från sätet och tappar andan för en sekund. Sedan är det dags för nästa prövning: en 20 meter hög loop. Efter ett antal överdoserade kurvor dundrar tåget in i en 360 graders heartroll, vilket innebär att rälsen vrider sig ett varv runt sin egen axel. 1 minut och 13 sekunder efter startskottet stannar tåget återigen på perrongen och man kan andas ut. Sedan är det bara att ge sig på det igen. (Texten hämtad från Liseberg.se)

2 Comments:

At 15:22, Blogger Johanna said...

Fy, vilket dåligt avtal! Jäkligt trist att behöva förlora pengar för att man ska få en semester som man faktiskt har rätt till! Kul att ni ska åka till Göteborg iallafall. Dit ska jag med tillsammans med två kompisar helgen efter midsommar (Martin jobbar tyvärr så han kan inte följa med... :() Jag är helt tokig i karuseller av alla de slag (bara de inte snurrar för mycket för då blir jag yr i huvudet - men berg-och-dalbanor och sådant tycker jag om) så jag har faktiskt planerat att åka det mesta. Uppswinget är det något nytt eller? Jag har ju åkt det där "Uppskjutet", tror jag det heter, förut iallafall. Kanonen verkar dock lite läskig men om jag bara får med mig någon mer så ska jag nog åka den - det är nog en häftig upplevelse!

 
At 15:26, Blogger Johanna said...

Hm... Jag såg när jag läste ditt inlägg lite noggrannare att Uppswinget tillhörde en av de nya attraktionerna. Gick in på Lisebergs hemsida och läste om den - den verkar ju jättehäftig! Den ska jag absolut åka, bara det inte är alltför lång kö (vilket det brukar kunna vara till de nya attraktionerna; när Hangover var ny stod det att det var 1,5 timmes väntetid på de digitala siffrorna som man kan se innan man ställer sig i kön).

 

Skicka en kommentar

<< Home