söndag, maj 21, 2006

Böter och böcker

Det är final i hockeyVM just nu och jag har dragit mig tillbaka till datorn. Hör nog ändå när det blir mål... Heja Sverige! Finland kom visst trea så detta är verkligen deras helg. Jag blev så glad igår när de vann Eurovision Song Contest. Finland förtjänar att vinna och deras låt var bra. Tyckte de såg lite läskiga ut men det är ju låten som tävlar så grattis Finland!

Min kompis Birgitta i Halmstad fyller år idag, så stort grattis till dig oxå!

Annars har vi haft en lugn söndag. Det var gratis entré på Kalmartravet så vi var där. Ett par partier, däribland Davids, mötte väljarna och delade ut broschyrer och kakor. Mkt folk minglade förbi men sen började det spöregna så då åkte vi hem. Jag vann tillbaka allt jag spelade för så jag är nöjd.

Igår tillbringade jag hela dagen läsandes. Sådär som jag gjorde när jag var mindre och bara läste och läste tills boken var slut. Och böckerna jag läste kom oxå från barndomen för det var nämligen Kulla-Gulla serien! Var på bibblan förra veckan, fick syn på en bok ur den serien och kunde inte hålla mig utan lånade ALLA böcker i serien. Från att Kulla-Gulla kommer till Kullatorpet tills att hon gifter sig med Tomas. Det var en annorlunda upplevelse att läsa böckerna som vuxen. Man tog det mer som en spännande saga förut där allt blev lyckligt på slutet. Det var visserligen mycket vackert nu oxå men jag blev mer upprörd över att det faktiskt var så där i Sverige förut, och att det fortfarande är mycket orättvisa villkor i vissa länder. Önskar det kom en Gulla med sina idéer om en bättre värld till alla fattiga barn i världen!

Liksom kornett Ivan (ville gifta sig med Gulla men hon sa nej då han var självisk och elak) var en ond person finns det onda personer i dagens samhälle oxå. Jag tror en av dem är den "lapp-lisa" som fem dagar i rad lappat vår BMW! Den startar inte och det finns ingen luft i däcken varför den stått parkerad längs gatan en tid. En böteslapp kan jag ta men den här människan har återkommit fem dagar i rad för att bötfälla oss. Jag är upprörd för tittar man på bilen är det inte svårt att fatta att den inte funkar. Det löjligaste är att skälet att vi fått böter är att vi stått parkerade på en plats längre än 24 timmar och det vet jag hur många bilar som helst som gjort under vintern på den här gatan det är frågan om. Var är medmänskligheten att man kanske tredje dagen man kommer ta reda på adressen och telefonumret till den som äger bilen och berätta för den personen att de borde flytta bilen?

Visste ni att "lapplisor" jobbar på provison? Nu vet jag det. Den enes bröd den andres död.. Nu vill jag bara bli av med den där bilen, någon som vill köpa en mkt trevlig och fin BMW?

/anna-karin

1 Comments:

At 09:02, Blogger annakarin said...

Den bilen vi köpte i januari är en Alfa Romeo och den funkar fortfarande bra. Den bilen vi hade innan är den BMW jag pratar om. Förhoppningen är att kunna sälja den och få tillbaka lite av kontantinsatsen vi la på Alfan. En kille vi känner ska komma nu i veckan och kolla på den. Sen får vi väl domen, om det är värt att laga den. Vi köpte den för 15 000 och hade hoppats på 12000 men vi får nog nöja oss med mindre nu.

 

Skicka en kommentar

<< Home