onsdag, augusti 08, 2007

Göteborgsresan

Vi har varit på semester igen! Härligt. I fredags styrde vi mot Göteborg för en långweekend.

Vi skulle först till Ullared och på vägen dit stannade vi vid en mkt vacker rastplats vid en sjö. Tyvärr drogs betyget ner lite av att det sprang en mus nere i dasset, äckligt. Jag var spänd på att se det där Gekås som jag så ofta hört om, och vad stort det var! Jag hade inte trott att det skulle vara så stort, och så fanns det ju en massa andra affärer runtom. Genomsnittsbesökaren handlar för 2700 kr där och vi hade helt klart för liten budget för det där stället. Men kläderna tyckte jag inte var så roliga faktiskt, fast jag tittade inte så länge heller, en viss sambo tröttnade när vi bara(?) varit två timmar inne i affären :)

Vi bodde på Gekås camping och det var mysigt. Vi grillade korv, spelade kort och tog en kvällspromenad. Jag borde campa mer!

Nästa dag åkte vi in till Göteborg. Vi besökte Nordstan och tog sen båten till Nya Elfsborgs fästning. Där fick vi en jättebra dramatiserad guidning. När vi kom tillbaka till Lilla Bommen beslöt vi att ta en pizza någonstans innan vi for tillbaka till hotellet, David skulle bara kolla sin Harry Boy (V75-spel) först... Och det visade sig att han hade 7 rätt! 5000 penningar fick han, därmed var pizzan glömd och vi styrde stegen mot "vår" restaurang Hard Rock Café för att fira! Väldigt mätta tog vi bussen till hotellet framåt kvällen.

Söndagen var vikt åt en heldag på Liseberg men innan dess besökte vi Maritiman och jagaren Småland. Det var häftigt att klättra omkring nere i båten. Liseberg var också häftigt och där spenderade vi mer än arbetsdag, närmare 9 timmar var vi där. Vi åkte Balder och Lisebergsbanan tre gånger var! Sen vann jag mina två heat i skicklighetsspel också, Galoppbanan och Balderacet. Kul! David vågade sig på Kanonen men det gjorde inte jag, men jag testade på Uppskjutet iallafall och den var inte alls lika läskig som Höjdskräcken. Kållerado är en ny favorit, en roligare vattenkarusell än Flumeride enligt min mening.


Snart dags att grilla korv. David framför tältet.

David vid Nya Elfsborgs fästning.

Jag inne i fästningens kyrka. I hålet där man ser min fot sticka ut har en kanonkula en gång gått igenom. Den satt kvar i motsatt vägg.

Göteborg var det femte landet där vi besökte Hard Rock Cafe! I kronologisk ordning: Danmark, USA, Holland, Thailand och Sverige.