fredag, juli 20, 2007

Dialektala uttryck

Födelsedagsfirandet för Albin blev lyckat. Han fick ett tv-spel med bilspel av oss, anpassat för barn från 3 år. Det tyckte han jättemycket om och spelade hela kvällen.

Martin sov sig igenom kalaset, inte riktigt pigg efter allergichocken i veckan. Farmor Tuula hade redan varit där men vi träffade Ben (Davids pappa) med familj. Ben, Kerstin, Johanna och en kompis till Johanna kom direkt från Falsterbo Horsw show och de hade visst haft trevligt. Grabbarna hade alltså varit ensamma hemma och tydligen inte ätit mycket mer än makaroner och färdig pizza. David tipsade om en del lätta rätter och då grattade de mig till att ha lyckats lära upp honom så bra! Hihi, stämmer ju inte alls.

Dagens positiva händelse(r): Fredagsfralla, sista dagen innan semester, mitt goda humör

Dagens fundering: Dialektala uttryck är roligt! Jag har ett par exempel härifrån Småland.

Exempel 1: Så jag gör
"Då lägger jag på tjänsten Ej sökbart nummer, så jag gör"
Betydelse: Då gör jag så att jag lägger på tjänsten Ej sökbart nummer.

Exempel två: Fly mig.
"Fly mig en korv."
Betydelse: Ge mig en korv.

Veckans besatthet: Metrobloggen! Är på sidan varje dag och läser olika bloggar b.la den här Om jag hinner ska jag nog lägga upp en blogg där när de öppnar upp igen för nyreg.

1 Comments:

At 18:51, Blogger .:Klara:. said...

Ha nu en riktigt skön semester! I morgon är jag på plats igen... suck - vart tog dessa 31 dagar vägen!?!

 

Skicka en kommentar

<< Home