tisdag, januari 16, 2007

Margit Söderholm

Så var det dags igen... Att läsa om en av mina Margit Söderholm-böcker. Denna gång var det "Bärgad skörd", startade i måndags kväll och slutade inatt.

Jag har sju stycken böcker av Margit Söderholm som jag fått efter mormor. Och dem läser jag om varje år. Jag vet att många bara läser en bok en endaste gång, men inte jag. Hittar jag en bok jag gillar så kan jag absolut läsa om den flera gånger. Den får stå i hyllan till lusten faller på att läsa den och då tar man ner den och återupplever bokens magi. När jag läser Margit Söderholms böcker gråter jag alltid, för de är så vackert skrivna och handlingen är så sorglig, men jättebra. (Så som andra får när de ser en sorglig film).

Elsie Johanssons böcker "Mosippan", "Nancy" och "Glasfåglarna" har samma inverkan. David blir orolig och undrar vad det är som hänt, men jag är ju inte ledsen på riktigt.

Wikipedia hade följande info om Margit:
Margit Söderholm, författare, född 1905 i Stockholm, död 1986. Hon debuterade 1940 med Skolflicksbekymmer. Genombrottet kom med Driver dagg, faller regn 1943 med vilken hon vann en romanpristävling anordnad av Hemmets Journal, bokförlaget Wahlström & Widstrand och Svensk Filmindustri. Romanen filmatiserades 1946.

Verk (i urval) (de i kursivt är de jag har, och kan rekommendera)
1940 - Skolflicksbekymmer
1943 - Driver dagg, faller regn
1945 - Grevinna
1946 - Dit du går
1948 - All jordens fröjd
1950 - Bröderna
1951 - Möte i Wien
1952 - Bärgad skörd
1953 - Livets krona
1954 - Jul på Hellesta
1955 - Moln över Hellesta
1956 - Resa till Delphi
1957 - Sommar på Hellesta
1960 - Våren kommer till Tyrsta
1962 - Caroline
1975 - Prostmamsellen
1980 - Flickorna Anckarberg

(Jag har även läst de andra böckerna av Margit, de är också bra men man blir inte lika tagen. Böckerna finns bl.a att köpa på Bokfynd.nu)

Denna vecka är jag för övrigt uppbokade varenda vardagkväll, ikväll är det t.ex styrelsemöte i DK Spinnrockarna, vi ska snacka budget vilket kan bli intressant.

4 Comments:

At 18:35, Anonymous Anonym said...

Kul att du skriver det här om böckerna. Din mormor var ju likadan och läste också om dom helaq tiden. Jag är litet avundsjuk på er, för så har aldrig jag varit. Men det känns skönt och fint att du har denna koppling med din mormor.
Det gjorde gott att läsa.
Kram från mamma

 
At 22:05, Anonymous Anonym said...

Hej!
jag läser just f n om Driver dagg faller regn. I love it!
En av mina favoriter...
I tonåren älskade man ju Spelmans-Jon...Min bästa kompis och jag läste den som följetong - i Hemmets Journal, tror jag.
Ååååh, vad vi längtade till nästkommande vecka...
När du skriver om att läsa om böcker så känner jag igen mig!
För min del gäller det Birgit Th.Sparre och Gårdarna runt sjön!
Så underbara "vänner" man har där... Har läst alla böcker i serien flera gånger om...
Diana med de vita liljorna...Joachim, den jordbundne...Grevar och grevinnor...Fantastiskt!
M v h "Den siste Mohikanen".

 
At 20:27, Blogger Bitte said...

Satt just och sökte på Margit Söderholm på webben och fann din blogg. Jag älskar också hennes böcker, och köpte dem nya genom en bokklubb på 1970-talet. Har nog läst dem tio gånger minst och tycker allra mest om bygderomanerna från Hälsingland. Har länge funderat på att ta upp dem ur källarförrådet och börja läsa om dem, för jag börjar känna ett rejält sug! Underbar författare!

 
At 20:18, Anonymous Anonym said...

Roligt att det också finns andra som älskar M Söderholm och finner glädje att läsa dem gång på gång.Finns även andra man kan läsa flera gånger texRosamund Philer Snäcksamlarna är också en sån.Mycket läsnöje önskas Häls en bokmal.

 

Skicka en kommentar

<< Home