fredag, mars 03, 2006

2006 blir ett spännande år. Först OS, sen kval i Melodifestivalen, Fotbolls-VM och slutligen valet i september. För mig är det redan klart hur jag ska rösta, jag personröstar på David såklart i kommun och landsting och troligen även riksdagen. Han är den bäste och mest seriösa och engagerade politiker jag vet. (Ja min bror är också duktig men han har ju lagt av.) Det är många som frågar mig om Folkpartiets politik och det är svårt för mig att svara på allt det. Men den vanligaste frågan kan jag svara på: Varför ska jag rösta på FP, de är ju bara stödparti till M?

Fel, det är de absolut inte, M hade 16% i förra valet och FP 13%. I princip lika många riksdagsplatser alltså. Opinionssiffror ett halvår innan valet borde ingen ta allvarligt på.

Dagens fundering: Eftersom S haft makten så länge finns det en liten socialdemokrat inom oss allihop, då vi levt i ett samhälle präglat av deras värderingar. Funderingen är alltså om folk röstar av slentrian eller av övertygelse? Antar att jag återkommer till detta, började bara tänka på detta nu då Alliansens konvent direktsänds i TV.

Dagens tips: Mamselamsen hälsar på sin dotter i Hollywood och har lovat rapportera från Oscarsgalan.

/anna-karin