torsdag, februari 09, 2006

93-årig bloggare finnes

Dagens tips: Besök Allan Lööfs blogg! Han är 93 år och förmodligen Sveriges äldsta bloggare. Då han har gott minne har han lovat blogga om saker som hänt från 1910-talet och framåt.

Dagens fundering: Igår var jag på en jobbmässa som AF anordnat. Det var mycket folk där och det gjorde mig lite ledsen eftersom jag då insåg hur många det egentligen är som är arbetslösa. Människorna där har ju liksom jag nyttiga kompetenser som borde tas om hand och ges en chans. Och det hjälper inte att företagsrepresentanterna på mässan är snorkiga. Jag stod nämligen i toalettkö bakom två st tjejer från företag X. De tittade ut över folkhavet och sa något i stil med "vad mkt folk, hur länge ska de vara här, jag vill gå hem". Kul att det är uppskattat att träffa fullgod arbetskraft...

När jag sen kom hem såg jag på Oprah och det handlade om America´s poor. De fattigaste fattiga i USA intervjuades i olika reportage. Hemlösa, sjuka, en pappa som donerade blod för att kunna köpa mat, matkuponger, avsaknad av rinnande vatten. Först blev jag ledsen men sen blev jag förbannad! USA räknas som ett av världens rikaste land så varför finns inte bättre skyddsnät för de fattiga? Sluta kriga i andra länder och visa solidaritet med era landsmän! Läste i Hilary Clintons biografi om hur hon utvecklat en sjukvårdsförsäkring som skulle underlätta livet för många amerikaner men den gick inte igenom p.ga den blev för dyr. Hallå, vakna!

Dagens positiva händelse: Lindy kurs ikväll, god mat till lunch, ringa en vän eller flera.

/anna-karin