måndag, juni 25, 2007

Midsommar- andra delen

En riktigt härlig midsommar ända till slutet blev det.

Firandet i Sammilsdalsgropen blev jättelyckat! Det var jag, Frida och tre kompisar till henne samt Fridas pappa med sin sambo, inalles sju personer. Vi kom dit vid sextiden då vi åt vår picknick. Sen följde Frida med mig till älven för att titta på kyrkbåtarna som kom med kransarna till majstången. Därefter började firandet i "Gropen" 19.45 med folkmusik, dräktklädda människor, sång samt hejarop när stången skulle upp. Det är tydligen Sveriges högsta stång som de reser i Leksand, 25 m och 400 kg. Alla 20 000 som var där skrek Åhej samtidigt, coolt. Sen rullade vågen varv på varv runt Gropen. Det hela avslutades med en rejäl dans runt stången och det var nästan det häftigaste av allt, att både barn, vuxna, tonåringar och turiser deltog i dansen.
På bilden ovan ser ni mig i min Stora Tuna-dräkt. Jag blev fotad av ett par stycken som tyckte att jag var fin. Och det tyckte jag själv också...
Hela midsommarafton klarade vi oss från regn men på midsommardagen regnade det istället. Men vi klädde på oss och for till Rälta på midsommarfirande. Ingen av oss hade varit där innan utan bara hört av andra att det var trevligt. Och det var det. En rolig konferencier höll humöret uppe på publik och "stångresare". När stången väl var uppe slutade det att regna, tajming. Även här dansade vi runt stången, jag, Frida och mamma. Det hela avslutades med en långdans runt stugorna, väldigt speciellt men roligt. Efteråt satt vi och fikade och fast klockan var halv elva var det lika ljust som mitt på dagen!

BILDER i urval:

























1, Regnigt i Rälta
2, Midsommarstången i Rälta
3, Martin och Kerstin förlovade sig på midsommaraftons morgon
4, Kyrkbåt i Leksand