fredag, april 20, 2007

Ja till donation

Nyss tittade jag på programmet Efter Tio där veckans tema var organdonation. Bland annat var det en stark intervju med en man som behövde en lever. De uppmanade också fler att ta ställning till om man ville donera eller inte. Det är oftast läskigt att ta ställning eftersom det känns som döden kryper närmre. Men så är det ju inte!

Jag kan absolut tänka mig att donera och det har jag redan sagt till mina nära och kära. Men för att göra det ännu mer officiellt så registerade jag mig nyss i donationsregistret via Livsviktigt.se . En jättebra hemsida med mycket information i denna fråga.

Det var ett naturligt steg för mig och så här tänker jag: När jag dör och är riktigt hjärndöd och aldrig kan bli upplivad igen så finns jag inte mer. Då kan någon annan få leva ett bättre liv genom att få min lever, njure osv. Jag anmälde mig även till att donera till andra medicinska ändamål d.v.s i första hand medicinska forskningsprojekt som alltid godkänts av en etisk kommitté. Sådana forskningsprojekt arbetar till exempel med att få fram bättre behandling av diabetes och kan behöva mindre vävnads-, blod- och cellprover.

Nu ska jag ut i solen och känna mig i högsta grad levande genom att plocka vitsippor och promenera!

(På livsviktigt.se kan man även anmäla att man inte vill donera.)