fredag, april 20, 2007

Kalmars hemsida=urdålig i turismsyfte

Turism är en viktig näring i Kalmar län och de senaste dagarna har man kunnat läsa mycket om det i Barometern. Detta är ett av mina intresseområden så jag bara måste få kommentera kring detta.

En omorganisation är på gång där bland annat Kalmar Slott (det mest kända varumärket i kommunen) blir en enhet under den kommunala organisationen Destination Kalmar. Fast den ska döpas om och heta Visit Kalmar istället. Jag är skeptiskt till att slottet inte ska ha egna pengar att röra sig med samt att för mycket inflytande/makt läggs på en person, VD:n i det nya bolaget! Om inte den personen är vettig, vad händer då?

Sebastian Hallén skriver på sin braiga blogg: Det räcker med att VDn knäpper med fingrarna och säger "Historisk turism är ute, men drar vi ner på slottspersonalen får vi däremot råd med en glassfestival!" så kommer kommunalråden offra slottets verksamhet för några glasspinnar.

Det som gör mig ännu mer förbannad är det som jag läste om idag! Klicka här för länk till artikeln på Barrans hemsida. Några studenter från BBS (där även jag studerat) skrev en uppsats om marknadsföringen av Kalmar via internet. Det man kom fram till var att de tillfrågade hade en stor okunskap om webbens betydelse samt att förmågan att samarbetet kring detta var usel. Herregud! I framtiden är webben det enda som räknas, broschyrer kommer bara vara ett komplement.

Jag uppmanar kommunens tjänstemän och politiker att genast ta tag i detta, innan kommunen hamnar alltför långt på efterkälken! Kalmar.se har behövt en omstrukturering länge (superrörig, ologisk och betonar fel saker). Information om turismen ligger många knapptryckningar bort, det måste lyftas fram och synas fortare och bättre.