fredag, november 24, 2006

Nytt tema och gamla sterotyper

Känns som det var ett dags sen jag bloggade men det har just inte hänt något speciellt. Men idag kan jag presentera ett nytt tema: Julkalender.

Varje dag mellan 1-24 december kommer jag att komma med en liten klapp. Det kan vara ett pyssel, ett recept eller en bild. Idén är delvis snodd från min jobbarkompis Klara som har en Julsajt. 6 dagar kvar tills första luckan öppnas...

I övrigt är det löningsdax idag och jag har börjat fundera på vad jag ska köpa för julklappar till nära och kära. Reklamen med tips har redan trillat in i mängder. Leksakskatalogen tittade jag i som hastigast för att hitta något till Albin och Martin. Och det är fruktansvärt vad leksaker cementerar könsroller! Till flickorna skulle man köpa dockor, spisar och rosa kläder. Till pojkarna spel och actionfigurer. Jag blir väldigt upprörd när jag ser sådant, *mycket arg.

Stackars barn att redan som liten vara styrd vad man ska leka med och hur de ska vara för passa in. Om jag hade egna barn skulle jag protestera genom att köpa pojken en rosa tröja och en spis och flickan en krigsleksak. Men tills andras barn är det ju lite mer känsligt, tror inte A&M´s föräldrar skulle uppskatta sådant.

Uppdaterad: Hittade följande länk som passade in i mitt inlägg, om en s-politiker som håller med mig.