måndag, november 13, 2006

Cabaretspexet

Teater- och spexföreningen jag var verksam i under min studietid, Kalmar Studentteater fyller 15 år i år och ska ha en jubileumsfest i december. Spexorkestern ska framföra ett medley av spexlåtar och därför blev jag kontaktad av Gunnar, en nutida spexare, för drygt en vecka sen. De saknade texter till det första spexet jag var med i, Cabaretspexet och ville ha min hjälp. Jag har inga kvar heller men det gav mig ju en anledning att kolla på filmen för att ta ut texten ;)

Det var hemskt (för manuset var ej välskrivet och scenografin nästan obefintlig) men jättekul att se, jag hade typ samma frisyr som nu + slingor. Det var 1999 och däremellan har jag varit helblond, rödhårig, haft braids och riktigt långt hår. I spexet var jag en av dansarna och vi var inte jättebra ser jag nu men vi hade skitkul! Och vi fick vara på scen mycket, ett can-can nummer, ett nummer där killarna var utklädda till tjejer, ett sexigt nummer till Mein Herr och så bakgrundsdans när några andra sjöng.

Det var även kul att se de andra igen, massa minnen kom upp. Till exempel är en av killarna, Richard, född på samma dag som mig. Vi kallade varandra bror och syster, och brukade messa varandra på vår födelsedag, men tyvärr inte längre. Och såklart var det kul att se D igen. Det höll på att bli något mellan oss men han flyttade till Umeå för att plugga. Synd för han var söt. Men väldigt smörig, sjöng sånger för mig som han sa att han skrivit till mig och om mig men det visade sig att det gjorde han med alla tjejer... Min kompis Frida pluggade i Umeå på den tiden så vi sågs där en gång. D hånglade då upp en kompis till Frida för att typ markera. Men det gjorde inget för jag hade redan börjat dejta D´s granne Ö! (Det roliga är att David höll på att köpa D´s lägenhet sen men den var för sunkig så han ville inte, skönt.)

Bilder finns på www.karen.hik.se, Produktioner, Gamla uppsättningar, scrolla ner till Cabaretspexet och klicka på bilder. Killen med gitarr är D, tjejen med händerna uppsträckta på bilden där man ser konferenciern och baletten är jag och killen med stor tröja och halsduk är Richard.