fredag, december 22, 2006

Skånska rätter del 1

JULKALENDERN DEL 21 AV 24
Blev inget skrivet igår, packade istället då det idag bär av till Borlänge. Åker nästan direkt efter jobbet, ska bara hem och hämta väskorna. Jag har packat i min 40-liters ryggsäck för att se hur det funkar, planerar nämligen att ta med den till Thailand och behöver testa om den är för liten. Vana resenärer säger "Lugnt" men jag är ju inte van att packa lite... Sen måste man ju ha plats för souvenirer.

Lucka 21 och 22 är hyllningar till mitt skånska arv. Min morfar är nämligen uppväxt där, så jag är en fjärdedel skåning. Morfar har infört två skånska rätter på julbordet, hemgjord skånsk senap och brunkål. Jag har hittat ett recept på Brunkål på giviktkoll.se, är nog inte det mamma använder men jag har ej hennes recept. Gott iallafall och kål är bra för magen, som motvikt till den mer feta maten. Förr frästes kålen med ister och man spädde med skinkspad. Klassisk brunkål lagas med sirap för att få den speciella smakbrytningen.

BRUNKÅL
Ingredienser:
Till 4 personer behöver du:1 vitkålshuvud, 2 msk smör, sötningsmedel motsvarande 1 msk sirap, 1 msk ättiksprit, 3 dl buljong, salt och malen vitpeppar

Så här gör du:
1. Ansa och skölj kålen, dela huvudet i fyra klyftor och skär bort stocken. Skär kålen i grova strimlor. smält matfettet i en järngryta eller annan tjockbottnad gryta. Fräs kålen och häll på sötningsmedlet. 2.Tillsätt ättika och buljong. Låt allt småkoka under lock tills kålen är mör och brun, cirka 1-1,5 timme. Rör i grytan då och då så att kålen inte bränns vid. 3. Spä om det behövs med lite buljong. Krydda med salt och vitpeppar.

Etiketter: