onsdag, december 13, 2006

Luciaminnen

JULKALENDER DEL 13 AV 24
Idag är det Luciadagen, jag gillar Luciatraditionen väldigt mycket. Jag planerade att titta på SVT´s sändning ikväll men det sänds vid 23.00 ikväll, då är nog inte jag vaken. Sändningen är dessutom en repris från förra året. Dagens ris går till därför till SVT.


Här är en fin bild på Kalmars lucia med tärnor, från barometern.se. Hon kröns under en fin ceremoni i Domkyrkan med körsång och luciaspel.

Jag har två starka Luciaminnen. Det första är när jag var utbytesstudent i Holland år 2000. Jag försökte baka lussekatter för att bjuda på men hittade inte rätt typ av saffran så det smakade som vanligt vetebröd. En annan av svenskorna hade fått glögg skickat från Sverige så vi bjöd ett par andra utbytesstudenter på lussekatter och glögg. Och tvingade alla att ha glitter i håret, australiensarna tyckte vi var mycket exotiska.

Det andra minnet är när jag var lucia på det årliga julfirandet med Stora Tuna folkdansgille. Alla tjejer som varit ledare/engagerade i föreningen blev Lucior och man hade ju väntat på sin tur. Jag fick läsa en dikt och fick ett speciellt luciasmycke av ordförande. Det var jättestort för mig och jättekul.

Till sist: Glad Lucia!

Etiketter: