lördag, december 16, 2006

Recept på mandelmusslor

JULKALENDER DEL 15 AV 24

Jag har lovat bidra till julbordet med olika kaksorter och i torsdags skulle baket ske. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt... Jag ville baka något med choklad i och David föreslog Nötchokladrutor. Men jag spred ut dem för tunt så de brände fast, ordentligt. Hela köket luktade bränt och var rökfullt. Jag tog nya tag och satte igång med Skurna chokladkakor. De blev goda, om än något olika stora.

Det finns en stark tradition på min mammas sida att äta mandelmusslor med sylt och grädde på jul. Supergott! Och för ett par år sen fick jag 20 st. formar som varit mormors. Så sådana gjorde jag också och jag tycker faktiskt de blev bra. Och det receptet som jag använder är så lätt att jag kan det utantill. Så här gör man:

Mandelmusslor (40 st)

5 dl mjöl, 200 gram mandelmassa, 200 gram smör, 1 ägg och 6 droppar bittermandelolja.

Smöra formarna. Finriv mandelmassan. Blanda samman mjöl, mandelmassa och smör. Blanda samman ägg och bittermandelolja och häll i. Arbeta samman till en smidig deg. Dela degen i 40 bitar och klä formarna med varsin del. Grädda i 10-12 min. på 200 grader C. Låt svalna i formarna, tippa sen försiktigt ner dem på ett galler och låt kallna under bakduk. Servera med vispad grädde och hjortronsylt.

Etiketter: