tisdag, december 19, 2006

Om julgranen

JULKALENDERN DEL 19 AV 24
Idag lät jag slumpen avgöra vad luckan skulle innehålla. Klara har en Godjulring och där slumpade jag fram en sida. Det blev Maries Julfröjd och så här skriver hon om julgranen:

"Vår svenska julgran är egentligen en flera hundra år gammal tysk tradition, som numera finns över hela världen. Det var under 1800-talet som granen började dekoreras med levande ljus, röda juläpplen, hemgjort godis och färgglada band. Därav kan tänkas uppkomsten av tjugondag knut, julgransplundrardagen. Plastgranen, som numera fått ersätta den riktiga granen bl.a i hem med allergiker, tillverkas märkligt nog i länder som inte firar jul, dvs främst i Taiwan, Sydkorea och Kina."

Inte så märkligt tycker jag, alla vill ju tillverka billigast möjligt för att få maximal vinst...

Igår blev det minusgrader här i Kalmar, imorse var det t.ex -4C. Nu finns det förutsättningar för snö! I Borlänge har de inte heller snö, det har jag sett i Romme Alpins webkamera. Får se om marken blir vit här eller där först.

Ikväll är det Styrelsemöte. Jag har dåliga vibbar inför mötet.

Etiketter: