fredag, december 08, 2006

Julkalendern presenterar: Advent

JULKALENDER DEL 8 AV 24 (16 dgr kvar)
Jag hade planerat att dagens lucka skulle bestå av foton på Kalmar stads julprydnader. Men jag glömde kameran så ni får tänka er en 12 meter hög gran med blå kulor, en domkyrka som är upplyst med en stjärna som blir starkare dag för dag, ett lysande klot, "gardiner" av ljus och upplysta minihus ute på en ö i Systraströmmen.

Ni får istället en sångtext. Denna handlar om advent och den sjöng vi ofta i skolan på adventsfirandet. Jag tror jag lärde mig den i ettan för fröken hade ritat bilder på tavlan som skulle hjälpa oss att komma ihåg texten. (Jag kan sången än idag.)


Adventstid kom till mitt ensamma hus,
jag sätter i staken ett sparat ljus.
Något skall ske bortom frostig advent
jag väntar en gåva, som Herren sänt.
Den gåvan är av ett helt annat slag
än gåvor vi ger till varann´ var dag.
Öppna din tillstängda dörr i ditt hus.
Så lyser i mörkret ett litet ljus.


Fakta om advent
Julen inleds med att vi firar advent. Det är en förkortning för Adventus Domini, vilket betyder "Herrens ankomst". Första advent börjar vårt kyrkoår, så har det varit sedan 700-talet.

Adventsstjärnan i våra fönster är som så mycket annat direktimporterat från Tyskland. Seden att hänga en lysande stjärna i fönstret kom till Sverige vid sekelskiftet och blev vanlig i hemmen på 1940-talet. Stjärnan lyste för herdarna på julnatten och sågs även av de tre vise männen. Den ledde de tre vise männen till stallet där Jesusbarnet föddes.

Etiketter:

1 Comments:

At 11:49, Blogger Frida said...

Hehe, den där adventssången kan jag också utantill, den har satt sina spår! Sjöng den häromdagen för Pontus och Jon!

 

Skicka en kommentar

<< Home