onsdag, december 06, 2006

Julkalendern presenterar: JULRIM

JULKALENDERN DEL 6 AV 24

Idag bjuder jag på inspiration i form av julrim. I min familj brukar vi alltid rimma på paketen. Min mormor var en hejare på det och mamma är inte dålig heller. Det är mysigt att sitta och gissa på sina egna och andras paket så det kommer jag att knåpa ihop ett par stycken.

BÖCKER
Nog är denna bättre än karameller,
vissnar som blommor gör den inte heller.

Kanske är just detta poängen
att den passar bra i sängen.

(Kokbok)
Jag medger så gärna
att du är en stjärna.
Men även eliten
kan nog bli rätt sliten
och helt tappa glöden-
här är vännen i nöden!
- - - - - - - - - - - - -
DAGBOK
Nyheter som hänt
sättes här på pränt.
Skvaller, sorg och hemligheter
här är en som allting vet.
- - - - - - - - - - - - -
PARFYM
"Lyx", sa staten, höjde skatten
ändå är det nästan bara vatten.
- - - - - - - - - - - - -
FOTOGRAFI
Vill du se en stjärna,
se på mig.
För jag vill så gärna,
vá hos dig.
När inte i egen person,
så stå i reproduktion.
- - - - - - - - - - - - -
FREESTYLE
Den här har du enbart fått,
för att grannen ska sova gott.
Njutningsfullt för eget öra,
utan att oss andra störa.
- - - - - - - - - - - - -
TELEFON
Öppna klappen
tryck på knappen,
tilltalar sinnet
har stöd för minnet.
- - - - - - - - - - - - -
PRESENTKORT
Då jag inte vet din smak
får du här en praktisk sak.
- - - - - - - - - - - - -
PRENUMERATION
Ständigt ny är denna klapp,
fast det ju är blott en lapp.
- - - - - - - - - - - - -
CD SKIVA
Denna sak är platt och rund,
ger dig mången trevlig stund.
- - - - - - - - - - - - -
MUSIKINSTRUMENT
Öva med denna kan du göra
men grannarna får du inte störa.
- - - - - - - - - - - - -
SKIDOR
Uppför går det med små steg,
men utför får du ej vá feg.
- - - - - - - - - - - - -
TRÖJA
Men denna klapp jag tänker överraska
det käraste jag har på denna jord.
Det finns gömt i varje maska
kärlekens löfte, kärlekens ord.
- - - - - - - - - - - - -

Etiketter: