torsdag, november 30, 2006

Julkalendern presenterar GLÖGGMYS



JULKALENDERN DEL 1 AV 24


Vad passar inte bättre än att inleda julkalendern och julförberedelserna med lite glöggmys? Själv rekommenderar jag Blossa, den är godast. Till det äter jag oftast pepparkakor eller lussekatter. Men vill man ta ut svängarna lite kan man testa ost- och pepparkakskulor vilket lät jättegott. Även ädelost direkt på pepparkaka är gott.

Recept: ost- och pepparkakskulor
Ca 30 st, tillagning 15 min.
7 dl riven cheddarost
1 dl riven ädelost
1 ask cream cheese (200 g)
ca 4 pepparkakor, stötta

Blanda ostarna och rulla dem till kulor, en knapp matsked ostmassa för varje. Förvara i kylen och rulla i pepparkakssmulorna precis innan servering.

2 serveringstips för glöggen:
  1. Kall vit lättvinsglögg spetsad med lite pressad lime och serverad med limeklyfta och is.
  2. Varm röd glögg (både alkoholfri glögg och vinglögg går bra) spetsad med konjak eller vodka. Servera med skållad sötmandel och russin eller lingon.

Tipsen kommer från Mersmak, Coops medlemstidning.

OCH, ikväll ska jag själv leva som jag lär. Min kompis Nina kommer och hälsar på, hon bor vanligtvis i Stockholm och kommer över helgen, ska bli jättekul. Så hon, jag, David, Matilda, Åsa och Åsas syster Eva ska vara hos mig och ha glöggmys.

Etiketter:

3 Comments:

At 11:10, Blogger Johanna said...

Ja, ost- och pepparkakskulorna låter som ett gott tillbehör för en mysig glöggkväll. Hoppas att ni hade det mysigt på eran glöggkväll!

Nu till en annan sak: jag behöver hjälp. För att komma in på blogger nu behöver man tydligen ett google count; detta har jag fixat. Men nu kommer jag inte in så att jag kan skriva ett inlägg! Vet du hur jag ska göra. Jag tror jag blir tokig!!! HJÄLP!

 
At 10:47, Blogger annakarin said...

på blogger.com ska du klicka på "sign in with blogger beta" och där får du fylla i mailadress och lösenord, sen är du inne och det ser ut som vanligt. jag behövde deleta temporary files för att kunna lägga till bilder, skriva kursiv text etc. det gör du genom att välja tools uppe i översta menyraden i vilket internetfönster som helst, internet options, delete temporary files. passa på att deleta cookies oxå. lycka till!

 
At 19:47, Blogger Johanna said...

Men jag har gjort precis som du skriver; när jag går in på blogger beta med min mailadress och mitt lösen så ser det ju inte alls ut som vanligt... Vart går jag för att skriva inlägg? Jag har klickat runt överallt och hittar inte... Känner mig korkad! :(

 

Skicka en kommentar

<< Home