lördag, mars 10, 2007

Hellre spex än Melodifestival - UPPDATERAD

Ikväll ska jag och David på spex! Det är en teaterform som jag älskar, och den är rätt okänd och därmed underskattad. Det är Boelspexet från Lund som är ute på turné, med endast tjejer på scenen. Så Melodifestivalen utgår för min del, ingen större förlust känns det som. Jag vet ändå vem som vinner...

Det är mycket teater nu, förra veckan var jag ju på Kalmar teater och sålde biljetter, ikväll ska jag på spex och nästa vecka blir det musikalen Jitterbugg (den där det ska ingå Lindy Hop). Pratade precis med Jocke, en av lärarna, och han sa att de gjort om stegen lite... hmm nu är jag väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut egentligen...

Uppdaterad 11/3- Recension och reflektion av spexet Greta Garbo: Spexet var bra men inte jättebra, och på en hel del punkter är faktiskt Kalmarspexet betydligt bättre. Lundaspex brukar ju vara jättebra p.g.a sina starka spextraditioner så kanske hade jag för höga förväntningar? NEJ, det är Kalmars spexgäng som är BRA, bättre än de tror själva ibland.

Handlingen i korthet: I Hollywood samlas stjärnorna för audition inför världens första talfilm. Ginger Rogers, Fred Astaire, Mata Hari och divan Marlene Dietrich konkurrerar med Greta Garbo om rollen. Alla undrar också varför Greta är så mystisk? På audition avslöjas varför- Greta kan inte tala engelska! Hon reser till Eslövs folkhögskola för att finna sig själv igen. Där blir det en lektion i svenska traditioner och musik och Greta inser att hon är en stjärna. Hon hinner tillbaks till Hollywood precis innan regissören ska avslöja vem som får huvudrollen. Men, det blir inte Greta, utan regissören har gjort upp med Walt Disney om att göra en tecknad film istället, med Betty Boop i huvudrollen!

BRA: tajta replikskiften i första halvan av spexet, många sångtalanger, roliga detaljer i dekoren och ursnygga annonser i programbladet, mäktig orkester med stort blås och t.o.m fioler, bra omstarter i "Eslövscenen", rolig drift med flumpedagogiken på folkhögskolor och med utseendefixering i Hollywood.

MINDRE BRA: I slutscenen tappades allt tempo och twisten kom inte till sin rätt, för långa dialoger i första halvan, borde gett sångtalangen som spelade Mata Hari en egen låt, bara en omstart inplanerad på låtarna, publiken fick ej skrika Omstart.