lördag, september 30, 2006

Pumpa och ståt

Ölands Skördefest pågår som bäst just nu. Jag passade på att åka över idag när jag är ledig. Först var jag till Solberga Gård i Köpingsvik. Där anordnar de en massa skojsigheter bland annat en pumpatävling. Största pumpan, Största Ölandspumpan, Vackraste pumpan och Fulaste pumpan utses av bidrag som lämnats in. Jag lovar att de stora var stora, uppemot 600 kilo tror jag de väger.

Sen åkte jag till Borgholms Slott och gick på Fårets Dag. Det var fårklippning, fårvallning och försäljare som alla sålde hantverk eller mat av får. Eftersom det var Skördefest köpte jag mat, hemgjord ostkaka, blåbärssaft (då jag fick agera tolk, försäljaren kunde inte tyska så jag fick förklara vad saften kostade och att man skulle späda den med vatten till den dam som handlade samtidigt som jag. Mycket tyskar för övrigt, kul att ryktet om Skördefesten sprider sig.), torkad mango och brända mandlar. Fårvallningen var kul att se, hundarna var jätteduktiga.

En annan sak som jag måste berätta om hände då jag skulle hemåt igen. Det var mycket folk som skulle ut från parkeringen så jag började givetvis köra enligt kugghjulsprincipen, som man ska. När det var min tur ut från utfarten släpptes jag inte ut utan en vit bil trängde sig förbi. Då gick föraren i bilen bakom ur och fram till vita bilen och sa till dem att de borde släppt ut mig. Kvinnan (kärringen) i vita bilen blev galen och började skrika tillbaka, det blev ett riktigt bråk faktiskt. Sen släppte paret i vita bilen fram en annan bil iaf och då applåderade dem sig själva?!. Snälla körskollärare, lär era elever kugghjulsprincipen när det kommer köer från flera håll, då slipper vi gubbar och tanter som det här paret.