torsdag, juni 22, 2006

Midsommar...

midsommar, midsommar är det imorgon! En av mina favorithögtider men jag ser inte riktigt fram emot den som jag brukar. Det är för att jag återigen är i Kalmar och inte i Dalarna, the place to be under midsommar. Saknar min folkdräkt, ångbåtarna i Torsång, skördedansen, dans runt stången, blommor i var vägkant (här har en del redan blommat över). OCH familj och vänner.

Jag undrar vad detta beror på. Är det bara för att jag är uppvuxen i Dalarna jag känner så? Delvis men det är nog inte hela förklaringen. Jag har ju varit med på en del midsommarturnéer med Stora Tuna folkdansgille och det är bra minnen. Jag har ju varit nära det som är midsommar i Dalarna för alla andra, spelmän och folkdräkter. Kan det vara det?

Jag känner en saknad men jag har ändå helt ok planer så det kommer bli en bra dag. Jag och David ska äta sillunch här hos oss och sen gå över vägen bort till Skälby 4-H gård där det anordnas midsommarfirande. Sen ska jag testa ett nytt ställe i en stadsdel som heter Berga, vill se det folkdanslag jag dansade med i en termin uppträda. På kvällen blir det grillfest som växer i antal deltagare, först skulle vi bli fem, sen tio och nu är det femton pers. Grilla, käka jordgubbar och dricka snaps blir det då.

Till sist något att briljera med på grillfesten. Matjessill är ju något många äter på midsommar och det betyder i översättning jungfrusill- den var inte könsmogen. Ordet matjes kommer från holländskans ord för liten flicka, madtje, (mädchen på tyska).

/anna-karin